عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بختیاری و آدرس bakhteary.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 84
بازدید کل : 48174
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

:: کل مطالب : 49
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 30
:: باردید دیروز : 7
:: بازدید هفته : 37
:: بازدید ماه : 84
:: بازدید سال : 531
:: بازدید کلی : 48174

RSS

Powered By
loxblog.Com

گردشگاه چشمه زنه هفشجان
8 فروردين 1395 ساعت 7:56 بعد از ظهر | بازدید : 185 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )
گردشگاه چشمه زنه هفشجان

در دامنه رشته کوه جهان بین و ۲ کیلومتری هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند.


این گردشگاه از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است و آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی دشت هفشجان، سدی در ۲۰ کیلومتری جنوب شهرکرد و شمال کوه جهان بین و ۳ کیلومتری شهر هفشجان بر روی این چشمه احداث شده است. این سد خاکی با هسته رسی، دارای مخزنی به حجم ۱/۳ میلیون مترمکعب می‌باشد. طول تاج سد ۴۱۰ متر و عرض تاج آن ۸ متر و ارتفاع از روی پی در عمیق‌ترین ناحیه ۴۲ متر است.در وجه تسمیه نام چشمه زنه باید توجه داشت که نام زنه به علت زایش چشمه‌ای جوشان در کوه جهان بین هفشجان می‌باشد.



گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>

:: موضوعات مرتبط: شهرستان شهرکرد , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
کتیبه مشروطیت پیر غار
8 فروردين 1395 ساعت 7:56 بعد از ظهر | بازدید : 176 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )
سنگ نوشته های دوره مشروطیت به دستور "حاج خسروخان سردار ظفر بختیاری " ،" حاج علی قلی خان سردار اسعد دوم بختیاری " و" جعفر قلی خان سردار اسعد سوم بختیاری " مقارن با جنگ جهانی اول بر روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از رشته کوه" زاگرس" جاودان شد. سنگ نوشته مشروطیت پیر غار شرح فعالیتهای مجاهدین چهار محال و بختیاری برای مبارزه با استبداد محمد علی شاه قاجار است این سنگ نوشته ها علاوه بر شرح وقایع مربوط به فتح اصفهان و تهران وهمراهی مجاهدان چهارمحال و بختیاری با نهضت مشروطه خواه روحانیت اصفهان به رهبری آیت الله"نورالله اصفهانی"، مبین جریان های فکری سیاسی و اجتماعی حاکم بر جنوب غربی ایران مقارن با اعاده مشروطه دوم و سقوط استبداد صغیر است. این سنگ نوشته ها بیانگر عدالت خواهی مردم استان چهار محال وبختیاری و اعاده مشروطه دوم متعلق به 98 سال پیش است. مشروطه خواهان چهارمحال وبختیاری از مسیر های "دزک"،"جونقان"، "دهکرد(شهرکرد فعلی)"،"شهرک"،"وانان" چالشتر،فرادنبه و فارسان تحت فرماندهی " ابراهیم خان ضرغام السلطنه برای پیوستن به روحانیت مشروطه خواه به سمت اصفهان حرکت کردند. این حرکت عدالت خواهانه و مشروطه خواهانه با رمز "علی(ع)"و " لااله الاالله محمد رسول الله(ص)" آغاز شد و پس از الحاق به روحانیت اصفهان، محور حرکت برای فتح اصفهان قرار گرفت. سنگ نوشته هی مشروطیت در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان در 39 کیلومتری شهرکرد واقع شده و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این استان است.

کتیبه ها در چهار قسمت مجزا به سینه صخره های سلیسی و به ترتیب حدوث زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده اند . کتیبه سوم تقریبا در حد فاصل و زیر دو کتیبه ابتدایی قرار گرفته که خود شامل دو بخش مجزا است. نوع خط کتیبه ها نعستعلیق که گاه با شکسته آمیخته شده است.


گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>

:: موضوعات مرتبط: شهرستان فارسان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
شهرستان فارسان
8 فروردين 1395 ساعت 7:56 بعد از ظهر | بازدید : 100 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )
تقسیمات کشوری
  • بخش مرکزی
    • دهستان میزدج علیا
  • بخش باباحیدر
    • دهستان سراب بالا
    • دهستان سراب پایین
  • بخش جونقان
    • دهستان جونقان
    • دهستان میزدج سفلی

شهرها: جونقان، فارسان ، باباحیدر ، گوجان ،چليچه ،پردنجان

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان فارسان در سال ۱۳۹۰ برابر با ۹۳،۹۴۱ نفر (۲۴،۷۶۵ خانوار)بوده است.جمعیت نقاط شهری در این شهرستان ۶۲،۰۰۰ نفر (۱۶،۱۶۶ خانوار) و جمعیت نقاط روستایی ۳۱،۹۴۱ نفر (۸،۵۹۹ خانوار) بوده است. [۲].

درباره شهرستان

در این شهرستان نقاط تاریخی، تفریحی فراوانی است. سنگ نوشته تاریخی " پیرغار pir-qâr" در روستای سر سبز و جنگلی "ده چشمه deh-cheshme"، " چشمه قلعه و سر دره از نقاط دیدنی این شهرستان است.قلعه تاریخی سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان یکی از زیباترین بناهای تاریخی در این شهرستان است جونقان مهمترین و تاریخی ترین شهر در این شهرستان می باشد.این شهر روزگاری مرکز ایالت بختیاری بوده است.

فارسان نقطه تقاطع و بهترین مرکز داد و ستد برای طوایف مختلف بختیاری است. در شهر فارسان مسجد جامع از بناهای تاریخی و کهن این شهر است. حمام خزانه‌ای این شهر که قدمتی حدود ۲۰۰ ساله داشت با بی توجهی مسئولین شهر و میراث فرهنگی استان خراب و اسفالتِ خیابان آن را برای همیشهْ تاریخ سیاه پوش کرد.

کتیبهْ تاریخ مشروطه واقع در روستای ده چشمه به دستور سردار اسعد بختیاری حک گردید. علامه علی اکبر دهخدا نوشتن لغت نامه خود را از قلعهْ سردار اسعد واقع در جونقان آغاز کرد. در قلعهْ جونقان کتابخانه سردار اسعد قرار داشت و دهخدا چون در فاصلهْ جنگ جهانی به چهارمحال و بختیاری گریخته بود، فرصت را غنیمت شمرد و جمع آوری لغات و اصطلاحات فارسی را از آنجا آغاز کرد.

گویش

مردم این شهر به گویش لری بختیاری سخن می گویند که در آن واژهای پهلوی و باستانی فراوانی وجود دارد.


گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
پارک ملی تنگ صیاد
8 فروردين 1395 ساعت 7:52 بعد از ظهر | بازدید : 167 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )

 

با طي مسافت 15 كيلومتر از شهركرد، حيات وحش باور نكردني اين منطقه قابل مشاهده است و مسافراني كه مسير شهركرد - اصفهان را طي مي كنند در كنار جاده مناظر بي بديلي از اين پارك وحش ديدني را مشاهده خواهند كرد.

علاوه بر حيات وحش و آب و هواي معتدل، دره هاي زيبا همچون "پاچفت" و "بستان شير" مامني خواهند بود براي مسافراني كه مي خواهند به دور از هياهوي شهر ساعتي در آرامش بياسايند.

براساس بررسيهاي انجام شده پوشش گياهي منطقه شامل 20 تيپ گياهي است كه تقريبا در تمام آنها گونه هاي مختلف گون و برخي از گندميان ديده مي شود، در اين بررسيها 252 گونه متعلق به 52 تيره شناسايي شده كه تعداد كمي از آنها يكساله و اغلب چند ساله علفي هستند

مجموعه پارك ملي تنگ صياد با مساحت 27 هزار هكتار در 15 كيلومتري شهركرد واقع شده است.

پارك ملي تنگه صياد در استان چهارمحال و بختياري بين N3205 الي N3220 عرض شمالي و E5055 الي E5110 طول شرقي واقع شده است.مساحت آن درحدود 27244هكتار مي باشد.

پوشش گياهي: انواع گندميان ,‌ گون,‌ دم اسبيان ,‌كنگر ,‌ريواس, آويشن ,‌بابونه ,‌ شاه تره ,‌بارهنگ,‌ رازيانه,خاكشير, كاسني, شيرين بيان ,‌ بادام كوهي , مو وحشي,‌ انجير وآلبالوي كوهي .

پستانداران : كل و بز , قوچ و ميش ,‌ ‌پلنگ ,‌ كفتار ,‌روباه ,‌ شغال ,‌ گرگ ,‌ گربه وحشي .

پرندگان : كبك دري ,‌كبك,‌ تيهو,‌ باقرقره ,‌ عقاب , قرقي,‌ سارگپه ,‌ دال,‌ شاهين .

خزندگان : انواع مارها و ‌لاك پشت

 

تاریخ تاسیس منطقه از ابتدا تاکنون
اين منطقه در سال 1349 از طرف شوراي عالي شکار باني و نظارت بر صيد به عنوان منطقه شکار و تير اندازي ممنوع اعلام گرديد . در سال 1352 با تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در سال 1374 نيز حدود 4372 هکتار از قسمت مياني آن تبديل به پارک ملي شد.

 

موقعیت عمومی منطقه
از نظر تقسيمات کشوري محدود منطقه قسمتهايي از بخش شرقي شهرستان شهرکرد و بخش غربي شهرستان بروجن و كيار را در بر مي گيرد  و فاصله آن تا مرکز استان 15 کيلومتر مي باشد.

 

وسعت منطقه
منطقه تنگ صياد ناحيه کوهستاني و مرتفع با مختصات ´ 59 و °50 تا ´9 و°51 طول شرقي و´31 و°32 تا ´17 و°32 عرض شمالي و حدود 27000 هکتار مساحت دارد
5-ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدورها )

 

اقليم منطقه 
بر اساس دو اقليم نماي آمبرژه و دومارتن اين منطقه در قلمرو اقليمي خشک و نيمه خشک و بر اساس تقسيم بندي انجام گرفته توسط دانشگاه اصفهان داراي آب و هواي نيمه مرطوب و معتدل با زمستانهاي سرد مي باشد . ميانگين دراز مدت بارندگي سالانه در منطقه 424 ميلي متر( حداکثر 625 و حداقل 170 ميلي متر) و ميانگين سالانه دما در بخش هاي مختلف منطقه مورد مطالعه از 6/8 تا 6/10 درجه سانتي گراد برآورد شده است . حداکثر ، ميانگين و حداقل روزهاي يخ بندان 151 ، 122 ، 105 روز بوده است که حداکثر آن در دي ماه با 5/28 روز مي باشد. ميانگين رطوبت نسبي در منطقه 45 درصد است که بين 11 درصد در خرداد تا 94 درصد در دي ماه تغيير مي کند .

 

منابع آب  
مورفولوژي و زمين شناسي خاص منطقه تنگ صياد موجب ايجاد آبراهه هاي متعدد نسبتا بزرگ و کوچک (در حدود هفتاد آبراهه ) شده است که وسعت آنها کمتر از يک کيلو متر مربع تا بيش از 60 کيلو متر مربع و طول آنها کمتر از يک کيلومتر تا بيش از 13 کيلومتر تغيير مي کند . اين آبراهه ها کاملا فاقد جريان پايدار و دائم بوده ، فصلي و بعضا سيلابي هستند . متوسط جريانهاي سطحي آبراهه ها در کل منطقه بين 5/24 تا 5/21 ميليون متر مکعب در سال تخمين زده شده است.42 دهنه چشمه نيز در اين منطقه وجود دارد که 38 دهنه آن داراي آبدهي دائمي و 4 دهنه نيز فصلي هستند از جمله اين چشمه ها مي توان به چشمه هاي آبشر شر، ريزاب ، سنگ سفيد و بيدخل اشاره نمود.

 

پوشش گياهي 
20 تيپ گياهي و252 گونه گياهي متعلق به 52 تيره که حدود 30 گونه انحصاري ايران مي باشد در منطقه جمع آوري و شناسايي گرديده که نشان دهنده اهميت اين ذخيره گاه ژنتيکي و حدود 70 گونه داراي ارزش گياهي مي باشند.شاخص ترين گونه ها به قرار زير است.
گونAstragalus myriacanthus- گون A.susianusكرك Cousiniatenuiramulaجاز      scoriola  orientalis 

 

گونه هاي جانوري 
تا کنون در منطقه مذکور 24 گونه پستاندار از  19 جنس متعلق به 14 خانواده ، 70 گونه پرنده از 54 جنس متعلق به 35 خانواده ، 26 گونه خزنده و 4 گونه دو زيست شناسايي شده است.
بين پستانداران منطقه 4 گونه در طبقه بندي IUCN از گونه هاي در معرض انقراض آسيب پذير وجود دارد و برخي پستانداران منطقه شامل : 
کل و بز: Capra aegagrus ، قوچ و ميش: Ovis  orientalis isphahanica
پلنگ:  Panthera pardus  ،   روباه Vulpes vulpes  ،  گربه وحشي : Felis catus ،  
پرندگان حمايت شده موجود در منطقه حدود 17 %     گونه هاي پرندگان منطقه را شامل  مي شوند از انواع پرندگان مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:
کبک دري:Tetragullus caspicus ، عقاب طلايي :Aquila chrysaetus   
کبک :  Alectoris chukar
از انواع خزندگان :
لاک پشت برکه اي خزري: Mauremys caspica  آگاماي اليويه : Trapulus ruderatus ruderatusمار پلنگي :Coluber ravergeiri ravergieri
واز انواع دو زيستان :
قورباغه معمولي : Rana  ridibunda  ridibundaوزغ معمولي: Bufo bufo

 

راههاي دسترسي 
جاده آسفالته بروجن – شهرکرد ، جاده آسفالته فرخشهر ، جاده قديم دهنو ، جاده هاي حاشيه منطقه و جاده جيپ رو احمد آباد ، جاده جيپ رو  بستان شير و جاده جيپ رو تنگ صياد ، جاده هاي داخلي منطقه مي باشند.

 

جاذبه های اکوتوریستی
تنوع گونه هاي گياهي  منطقه ، وجود چشم اندازها و مناظر متنوع و بديع که حاصل وجود اکوسيستم کوهستان مي باشد تفريحات فيزيكي پر تحرك مانند كوه نوردي،صخره نوردي،شكار تفريحي، همچنين چشمه هاي دائمي ، تماشاي حيات وحش ، دسترسي آسان به جاده آسفالته ، نزديکي به مرکز استان و استان اصفهان از قابليت هاي منطقه از نظر گردشگري مي باشند.

 

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی
منطقه تنگ صیاد عاری ازوجود مناطق مسکونی در داخل خود می باشد اما در حاشیه و پیرامون آن شهرها و روستاهائی وجود دارد که از آن جمله : شهر فرخشهر در شمال منطقه ، روستای ایرانچه در غرب و روستای دهنو در جنوب از مراکز مسکونی هستند که در حاشیه منطقه قرار دارند و روستای دستگرد ، سورک و شهرسفید دشت نیز با فاصله از منطقه ازدیگر مراکز مسکونی هستند که تنگ صیاد از وجود آنان تحت تاثیر قرار میگیرد . تاثیراتی چون : چرای دام ، توسعه شهر و روستا ، دسترسی آسان جهت تعرض و یا تخلف در منطقه  ، شکار غیرمجاز و زنده گیری حیوانات ، تقاضای برداشت شن وماسه ، سنگ ، گیاهان علوفه ای و… نمونه هائی از این تاثیرات است
تنگ صياد تنها 6/1درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است ولي به دلائل متعدد و منحصر به فرد بودن منطقه يكي از بهترين مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست ميباشد كه باروند رو به جلو به جايگاه اصلي خود نزديك و نزديكتر شده و يكي از قطبهاي اصلي و مهم استان در برنامه ريزيها و مسائل كلان اقتصادي ، گردشگري و اجتماعي قرار خواهد گرفت . ولي متاسفانه به دليل همين ويژگيها مورد هجوم و تهديد انواع و اقسام عوامل توسعه اي از جمله ، توسعه روستائي ، شهري ، صنعتي ، كشاورزي ، معدني ، شكار غير مجاز ، تفريح و تفرج ، تقاضاي آب ، شن و ماسه و سنگ و . . . قرار دارد
از جمله اين ويژگيها مي توان به :
1- موقعيت استقرار تنگ صياد : تنگ صياد با قرار گرفتن در ميان دو شهرستان مهم استان يعني شهركرد و بروجن و حاشيه جاده شهركرد ، اصفهان ، بروجن از موقعيت دسترسي راحت ، سريع و كم هزينه براي سرمايه گذاران بر خوردار است
2-  وجود خطوط انتقال حامل انرژي ، عبور خط كابل نوري مخابرات ، خطوط انتقال گاز ، خطوط انتقال برق فشار قوي
3-  عبورجاده دسترسي مناسب از حاشيه منطقه در واقع به عنوان مرز منطقه
4-  نزديكي به دو قطب مهم اقتصادي همچون فولاد مباركه ، ذوب آهن اصفهان و استان اصفهان
5-  وجود مراتع و پوشش گياهي بسيار غني در مقايسه با مناطق آزاد
6-  وجود زمين هاي مسطح در كنار جاده شهركرد ، بروجن و پيرامون منطقه و تقاضاي احداث كارگاههاي توليدي و صنعتي ، طرحهاي كشاورزي و باغداري
7-  وجود پتانسيلهاي بالقوه شن و ماسه و سنگ و تقاضاي برداشت
8-  نزديكي به مركز استان و تقاضاي فراوان استفاده تفريحي از منطقه به واسطه وجود گياهان و گلهاي وحشي و وحوش منطقه كه تا حاشيه جاده اصلي قابل روئت هستند.


از جمله عوامل و ويژگيهاي مهم تنگ صياد بوده كه منحصر به فرد بودن اين منطقه را توجيه مي كند.
همان گونه كه در نقشه مشاهده مي كنيد بيش از 60 مورد عوامل مختلف موجود كه به وسيله دستگاه موقعيت ياب برداشت گرديده در پيرامون منطقه مستقر مي باشند كه شامل : مزارع ، روستا ، شهر ، دامداري ، مرغداري ، شهرك و ناحيه صنعتي ، كوره آجر پزي ، خوراك دام ، كارواش ، تيرچه بلوك ، شن شوئي ،سد ، گلخانه ، تاسيسات ادارات و دستگاههاي مختلف مي باشند كه چنانچه هر كدام به تنهائي تقاضائي از منطقه داشته باشند ديگر منطفه اي نخواهد ماند .بنابراين به حق مي توان گفت تنگ صياد جزيره اي در ميان امواج توسعه قرار گرفته است .


تعارضات مهم منطقه
دامداری در منطقه یکی از پتانسیل ها و ارزشهای تنگ صیاد استفاده از مراتع آن در فصل چرا در قسمت حفاظت شده آن است که با برآورد حدود دوازده هزار واحد دامی چرای صد روزه را در قالب 60بهره بردار هر ساله به انجام می رسانند . متاسفانه حضور این تعداد دامدار درمنطقه هرچند در جهت تولید پرو تئین و ایجاد اشتغال نقش اساسی ایفا میکنند لیکن با حضور شبانه روزی در منطقه علاوه بر ایجاد مانع در جهت ایجاد منطقه امن ، باعث بروز مشکلاتی چون : انتقال بیماریهای مشترک بین دامهای اهلی ووحشی ، محلی برای تخلف و زنده گیری حیات وحش ، ایجاد مزاحمت برای وحوش از طریق سگ های گله ، برهم زدن آرامش وحوش با رفت و آمدهای پی درپی  و… می شوند.
وجود مستثنیات در داخل مناطق چهار گانه با کاربری کشاورزی منع قانونی ندارد بر همین اساس نزدیک چهل مورد مستثنیات مردمی با مساحتی بالغ بر ششصد هکتار وجود دارد که تقریبا در کلیه قسمت های منطقه دارای پراکندگی هستند . این تعداد مستثنیات که معمولا به صورت مشاع بوده و بهره بردارانی بیش از تعداد مزارع دارند مشکلاتی را همواره با خود دارند که محل اختفای متخلف ، تعرض به منابع ملی ، زنده گیری و تله گذاری ، رفت و آمد و… از آن جمله اند . به همین منظور با تلاشهای به عمل آمده تعدادي این مزراع که در نقاط میانی و حساس منطقه قرار داشتند با همکاری مالکین خریداری و آزاد گردید تا هم درجهت بهبود حیات وحش منطقه و هم در جهت تعیین منطقه امن گامی اساسی برداشته شده باشد .

 

تجهیزات و امکانات
منطقه تنگ صياد با وجود پاسگاههاي ثابت فرخشهر ، ايرانچه ،بستان شير و آب شر شر ، كورچي و بيد خل با كليه امكانات لازم و در خور  به صورت شبانه روزي مورد حفاظت قرار مي گيرد.

 


 


گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>

:: موضوعات مرتبط: شهرستان شهرکرد , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چشمه دیمه کوهرنگ
8 فروردين 1395 ساعت 7:52 بعد از ظهر | بازدید : 124 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )
چشمه دیمه یکی از سرچشمه های اصلی زاینده رود می باشد که قبل از ایجاد تونلهای کوهرنگ وجود داشته و هنوز هم میباشد.،در ده کیلومتری چلگرد ودر مجاورت روستای د یمه واقع گردیده است .آب این چشمه یکی از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی زیادی از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان به خاطر وجود کلسیم و درمان عفونت های کلیوی دارد.

در کنار این چشمه و روستای دیمه کارخانه های آب معدنی نیز قرار دارد.که محصولات آن به کشور های دیگر صادر می گردد.

کوهستانی بودن طبیعی و بکر بودن این منطقه باعث گردیده به عنوان یکی از زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ انتخاب شود.بهترین فصل بازدید از این جاذبه گردشگری بها ر و تابستان است.


گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>

:: موضوعات مرتبط: شهرستان کوهرنگ , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
شهرستان فارسان
8 فروردين 1395 ساعت 7:52 بعد از ظهر | بازدید : 148 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )
تقسیمات کشوری
  • بخش مرکزی
    • دهستان میزدج علیا
  • بخش باباحیدر
    • دهستان سراب بالا
    • دهستان سراب پایین
  • بخش جونقان
    • دهستان جونقان
    • دهستان میزدج سفلی

شهرها: جونقان، فارسان ، باباحیدر ، گوجان ،چليچه ،پردنجان

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان فارسان در سال ۱۳۹۰ برابر با ۹۳،۹۴۱ نفر (۲۴،۷۶۵ خانوار)بوده است.جمعیت نقاط شهری در این شهرستان ۶۲،۰۰۰ نفر (۱۶،۱۶۶ خانوار) و جمعیت نقاط روستایی ۳۱،۹۴۱ نفر (۸،۵۹۹ خانوار) بوده است. [۲].

درباره شهرستان

در این شهرستان نقاط تاریخی، تفریحی فراوانی است. سنگ نوشته تاریخی " پیرغار pir-qâr" در روستای سر سبز و جنگلی "ده چشمه deh-cheshme"، " چشمه قلعه و سر دره از نقاط دیدنی این شهرستان است.قلعه تاریخی سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان یکی از زیباترین بناهای تاریخی در این شهرستان است جونقان مهمترین و تاریخی ترین شهر در این شهرستان می باشد.این شهر روزگاری مرکز ایالت بختیاری بوده است.

فارسان نقطه تقاطع و بهترین مرکز داد و ستد برای طوایف مختلف بختیاری است. در شهر فارسان مسجد جامع از بناهای تاریخی و کهن این شهر است. حمام خزانه‌ای این شهر که قدمتی حدود ۲۰۰ ساله داشت با بی توجهی مسئولین شهر و میراث فرهنگی استان خراب و اسفالتِ خیابان آن را برای همیشهْ تاریخ سیاه پوش کرد.

کتیبهْ تاریخ مشروطه واقع در روستای ده چشمه به دستور سردار اسعد بختیاری حک گردید. علامه علی اکبر دهخدا نوشتن لغت نامه خود را از قلعهْ سردار اسعد واقع در جونقان آغاز کرد. در قلعهْ جونقان کتابخانه سردار اسعد قرار داشت و دهخدا چون در فاصلهْ جنگ جهانی به چهارمحال و بختیاری گریخته بود، فرصت را غنیمت شمرد و جمع آوری لغات و اصطلاحات فارسی را از آنجا آغاز کرد.

گویش

مردم این شهر به گویش لری بختیاری سخن می گویند که در آن واژهای پهلوی و باستانی فراوانی وجود دارد.


گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تالاب چغاخور
8 فروردين 1395 ساعت 7:52 بعد از ظهر | بازدید : 87 | نوشته ‌شده به دست مهدی دشتکی | ( نظرات )
موقعیت و مشخصات
تالاب چغاخور در موقعیت جغرافیایی N3155 E5054 در استان چهار محال و بختیاری واقع است.
این تالاب در مسیر جاده شهرکرد-خوزستان قرار گرفته و از شهر کرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. تالاب بين المللي و زيباي چغاخور با مساحتي حدود 2300 هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و كلار در جنوب در نزديكي شهر بلداجي واقع گرديده و يكي از زيباترين و بزرگترين تالابهاي استان چهار محال و بختیاری است. اين تالاب در مسير جاده شهركرد- خوزستان قرار گرفته و از شهركرد 65 كيلومتر فاصله دارد. در بهترين شرايط و موقعيت بارندگي، عمق آب تالاب به 3 متر مي‌رسد.

رشته كوه زيباي كلار نيز در سمت جنوب غربي مشرف بر تالاب است كه قله آن 3830 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاري وسيع در بر گرفته كه مساحت آن حدود 700 هكتار برآورد شده است. اين مرغزار در ماه‌هاي ارديبهشت تا مهر كه سطح آب رو به كاهش مي‌گذارد، از اين هم وسيع‌تر مي‌شود. مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هكتار قبل از احداث سد بر روى آن تا 2300 هكتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شكار ممنوع ۲۵۰۰ هكتار برآورد شده است.


تالاب چغاخور

پرونده:Chugha Khur wetland.jpg

تأمین آب
آب و هواى تالاب چغاخور متاثر از چهار نوع توده هوا شامل توده هاى هواى قطبى و پرفشار از سمت اروپا، توده هاى هواى مديترانه اى، توده هاى هواى قطبى از شمال كشور و توده هاى هواى حاره بحرى است. اعتدال هوا در تابستان يكى از جذابيت هاى تفريحى اين ناحيه است. منابع آبى تالاب عمدتاً از طريق نزولات جوى و چشمه هاى حاشيه كوه كلار تامين مى شود. مساحت حوزه تالاب حدود ۱۱ هزار و پانصد دروازه و نيم هكتار است كه قسمت اعظم آن را كوه كلار دربرگرفته است.

امكانات و تسهيلات حال و آینده
راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحد اقامتي و پذيرايي، پاركينگ از امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان این موهبت الهی است. مطالعات طرح ساخت، دهكده سياحتي چغاخور در فضايي به وسعت 20 هكتار از زمينهاي حاشيه تالاب سد چغاخور در استان چهارمحال و بختياري پايان يافته است.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري با اعلام اين خبر، افزود: مطالعات اين طرح امسال آغاز شده و براي ايجاد زيرساختهاي مورد نياز آن يك ميليارد ريال اختصاص يافته است. اين دهكده سياحتي در 2 بخش عمومي و خصوصي ساخته مي شود و در بخش عمومي آن بيش از 13 هكتار فضاي سبز، 2/6 هكتار مسيرهاي تردد و بيش از 4 هكتار فضاي سرپوشيده ايجاد خواهد شد. ساخت رستوران، چايخانه، سياه چادر، استراحتگاه مسافران، هتل و زمين ورزشي از جمله امكانات پيش بيني شده در دهكده سياحتي چغاخور به شمار می رود. در اين دهكده 173 واحد مسكوني ساخته مي شود كه از اين تعداد 150 پلاك به صورت ويلايي و 23 پلاك به صورت انبوه سازي خواهد بود تا در اختيار گردشگران داخلي و خارجي قرار گيرد.

امروزه نياز شديد به بهره‌برداري از ذخاير زيرزميني، منابع آب و انتقال آن، احداث و پايدار‌سازي فضاهاي زيرزميني از جمله تونل را ضروري ساخته است. در اين ميان تونل‌هاي انتقال آب از نواحي پر آب به مناطق خشك و كم آب از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. منطقه مورد مطالعه حدود 109 كيلومتري جنوب شهرستان شهركرد در استان چهارمحال و بختياري واقع است.آب جمع آوري شده در محل سد انحرافي سبزكوه پس از ورود به كانال به طول 4500 متر، از طريق تونل به طول 8 /8574 متر به محل درياچه سد چغاخور انتقال خواهد يافت. به همین خاطر آب سد بالا آمده و عمق آن افزایش می یابد و شاید باعث عدم مرگ تالابهای زیر دست گردد.

راههای دسترسی
راه هاى دسترسى به تالاب از طريق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهركرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشيه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امكان پذير است.

گیاهان منطقه
پوشش گياهى تالاب را گونه هاى حاشيه اى، نم پسند، شناور و غوطه ور تشكيل مى دهند كه از آن جمله مى توان بيد، مرغ جگن، پتامژتون، پلى گونيوم، ساز و غيره را نام برد.

پرندگان و جانوران منطقه
فضاي وسيع و هواي لطيف و چشم اندازهاي بديع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومي اين تالاب را در رديف يكي از كانونهاي مهم جذب گردشگري در استان قرار داده است. اين ناحيه، آب و هوايي معتدل و زمستانهاي سرد دارد و از نقاط ييلاقي چهارمحال و بختياري محسوب مي‌شود. از پاييز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومي و مهاجر در اين تالاب به سر مي‌برند و تخم‌گذاري مي‌كنند. از انواع پرندگان دائمي يا مهاجري كه در اين تالاب شناسايي شده‌اند مي‌توان به انواع مرغابي، غاز و اردك، آنقوت، چنگر و انواع حواصيل، لك لك سفيد، کشیم، باکلان، فلامينگو، شكارى ها، پلوه، حواصيل، اكراس، قو، سليم و كاكايى ها و خروس كولي اشاره كرد.

از ديگر گونه هاى جانورى اين منطقه مى توان به خزندگانى چون انواع مارها، بزمجه ها، لاك پشت آبزى و پستاندارانى نظير گراز، شغال، سمورسنگى، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ، انواع قورباغه اشاره نمود.


ماهیان منطقه
ماهیهای تالاب عبارتند ازماهى گورخرى، زرده پر، عروس و ماهيان تحميل شده به تالاب مانند كپور، فيتوفاك، آمور و شیرماهی اشاره كرد. لازم به ذكر است وسعت زيستگاهى بسيار خوب و فقدان يا كم بودن منابع آلاينده، وجود گونه هاى ماهى در تالاب داراى ارزش ژنتيكى و كنترل بيولوژيكى، زيستى، مطالعاتى، صيد، تجارى و غذايى، زيست گونه منحصر به فرد ماهى گورخرى (از خانواده گامبوزيا) در اين تالاب، نزديكى به امامزاده هاى حمزه على و دو تالاب شالو و سولقان و همچنين امكان دسترسى به جاده آسفالته درجه يك در كوتاه ترين زمان از جمله ويژگى هاى منحصر به فرد تالاب چغاخور است.

www.irandeserts.com


گردشگری استان چهارمحال بختیاری]]>
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0